Blog
Czy właściciel mieszkania może wymeldować osobę zameldowaną na pobyt stały?

Scroll down
Zobacz także
Domy kanadyjskie – czym się wyróżniają?
Czytaj terazSprzedaż zadłużonego mieszkania spółdzielczego – czy jest możliwa?
Czytaj terazSpis treści
Kwestia meldunku i jego wpływu na prawo własności nieruchomości jest często źródłem nieporozumień. Wiele osób — tak właścicieli, jak i wynajmujących — zastanawia się, czy właściciel mieszkania może wymeldować osobę zameldowaną na pobyt stały. Ma to miejsce szczególnie w sytuacjach, gdy dana osoba nie zamieszkuje już pod wskazanym adresem lub gdy relacje z nią uległy pogorszeniu. Przedstawiamy praktyczny przewodnik po kwestiach meldunkowych.
Meldunek a prawo własności – często mylone pojęcia
Nierzadko meldunek ewidencyjny utożsamiany jest z prawem własności do mieszkania lub domu. Tymczasem są to dwie różne, całkiem odmiennie od siebie kwestie, choć niektóre prawa i obowiązki wynikają z nich wzajemnie. Czym tak naprawdę są?
Meldunek wskazuje miejsce pobytu stałego lub tymczasowego danej osoby. Dzięki niemu urzędy i inne instytucje wiedzą na przykład, gdzie kierować korespondencję. Trzeba jednak pamiętać, że meldunek — tak na pobyt czasowy, jak i na pobyt stały — nie daje żadnego tytułu prawnego do nieruchomości, ani nie jest podstawą do jej zajmowania i nie chroni przed eksmisją. Ma wyłącznie charakter administracyjny i statystyczny. Niewiele osób wie, że osoba zameldowana nie ma nawet prawa przebywać w lokalu.
Z kolei prawo własności — zapisane w księdze wieczystej — jest podstawowym prawem rzeczowym. Daje ono właścicielowi uprawnienia do korzystania z nieruchomości, rozporządzania z nią według jego woli i pobierania z niej pożytków (np. z wynajmu). Z tego prawa wynika również możliwość zameldowania i wymeldowania lokatora przez właściciela lokalu.
Czy można kogoś wymeldować? Podstawy prawne i warunki
Odpowiedź na pytanie, czy można kogoś wymeldować, brzmi: TAK. Takie prawo nadaje Ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności. Stanowi ona, że:
„Art. 35. Organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego albo opuściła miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.”
Zgodnie z tym przepisem, aby złożyć wniosek o wymeldowanie, muszą być spełnione dwie zasadnicze przesłanki:
- osoba zameldowana (np. wcześniejszy najemca) dobrowolnie opuściła już miejsce pobytu. Trzeba przy tym pamiętać, że musi to być trwała nieobecność — nie wyjazd na wakacje czy w ramach wyjazdu służbowego, a także:
- nie dopełniono obowiązku wymeldowania się. W Polsce istnieje obowiązek meldunkowy w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Każdy mieszkający tutaj musi tak zrobić w każdym nowym miejscu, w którym zamieszka, wcześniej wymeldowując się z poprzedniego.
Właściciel nieruchomości musi przy tym udowodnić, że osoba zameldowana nie mieszka już w jego mieszkaniu lub domu. Dowodem na opuszczenie miejsca pobytu mogą być zeznania świadków, brak rachunków za media czy brak rzeczy osobistych w lokalu.
Kiedy można wymeldować członka rodziny? Szczególne przypadki i procedury
Wymeldowanie członka rodziny często bywa bardziej skomplikowane z uwagi na więzi emocjonalne. Jednakże co do zasady warunki wymeldowania są takie same — jest ono dopuszczalne, jeśli bliska osoba faktycznie i trwale opuściła już miejsce zamieszkania i nie ma żadnego tytułu prawnego do lokalu. Nawet w skrajnych przypadkach (np. przemocy domowej), najpierw należy postarać się o sądowy nakaz opuszczenia lokalu, a dopiero potem złożyć wniosek o wymeldowanie.
Warto jednak pamiętać, że prawo przewiduje różne okoliczności, kiedy można wymeldować członka rodziny. Jest to możliwe w przypadku:
- wyprowadzki jednego z małżonków w wyniku rozwodu lub separacji;
- pełnoletnich dzieci, które wyprowadziły się z domu na studia lub do pracy poza miejscem zamieszkania;
- osób bezdomnych;
- osób przebywających w zakładach karnych i opiekuńczych;
- nieletnich dzieci, jeśli jest się ich opiekunem prawnym i wyprowadza się z mieszkania.
UWAGA! Jeśli członek rodziny wyprowadził się pod przymusem lub w wyniku przemocy, wymeldowanie może być trudniejsze. W takiej sytuacji sąd może uznać, że opuszczenie nastąpiło bez zgody osoby zameldowanej.
Jak wymeldować osobę z domu? Praktyczny przewodnik krok po kroku
Teoretycznie lokator powinien się wymeldować z mieszkania lub domu samodzielnie, tuż po opuszczeniu dotychczasowego miejsca pobytu i zamieszkania w nowym. Często jednak do tego nie dochodzi i zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu musi nastąpić na wniosek właściciela. Jak ono wygląda?
Nie jest to trudna procedura, ale wymaga dość czasochłonnego postępowania administracyjnego. Poza bardzo wyjątkowymi okolicznościami przebiega według schematu:
- Złożenie wniosku. Formularz zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego do właściwego Urzędu gminy lub miasta. Wniosek musi zawierać dane wnioskodawcy (właściciela) i osoby, którą chce się wymeldować, a także wyczerpujące uzasadnienie oraz dokumenty potwierdzające opuszczenia lokalu przez daną osobę (np. umowę najmu wraz z protokołem opuszczenia mieszkania). Można wymeldować kogoś z mieszkania również przez profil zaufany.
- Zawiadomienie osoby, której dotyczy wniosek. Urząd gminy daje jej możliwość odniesienia się do wniosku i złożenia wyjaśnień. W spornych sytuacjach zdarzają się nawet oględziny nieruchomości i przesłuchania świadków. Sprzeciwy osoby wymeldowywanej jest jednak stosunkowo rzadki.
- Wydanie decyzji administracyjnej przez Urząd gminy. Zazwyczaj trwa do 2 miesięcy, choć w skomplikowanych przypadkach może się wydłużyć.
Pamiętaj, że zarówno właścicielowi nieruchomości, jak i osobie zameldowanej przysługuje prawo do odwołania. Instytucją odwoławczą w pierwszej instancji jest Wojewoda, a jeśli podtrzyma on decyzję Urzędu gminy — pozostaje skarga do sądu administracyjnego.
Wymeldowanie z pobytu stałego przy sprzedaży mieszkania: dlaczego to ważne?
Mimo że — jak już wspomnieliśmy — meldunek w żaden sposób nie przekłada się na prawo własności i nie wpływa na ważność aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości, to warto dopełnić tej powinności. Wymeldowanie z pobytu stałego przy sprzedaży mieszkania sprawi, że łatwiej będzie znaleźć potencjalnego nabywcę.
Choć, jak wspomniano, meldunek nie wpływa na ważność aktu notarialnego sprzedaży, to jednak wymeldowanie z pobytu stałego przy sprzedaży mieszkania jest niezwykle istotne z perspektywy praktycznej i handlowej. Potencjalni nabywcy często obawiają się konsekwencji związanych z zameldowaniem innych osób w kupowanej nieruchomości. Chcą mieć pewność, że nikt inny nie będzie rościł sobie praw do zamieszkania w mieszkaniu, a na ich nowy adres domowy nie będzie przychodzić żadna korespondencja urzędowa lub — co gorsza — windykacyjna. I w końcu, nowi właściciele nie chcą sami zajmować się procedurą wymeldowania. Jest to nie tylko czasochłonne, ale też potencjalnie problematyczne.
A co, jeśli chodzi o sprzedaż udziału nieruchomości bez zgody współwłaściciela? Nie zwalnia Ci to z obowiązku uregulowania kwestii meldunkowych. Jeżeli tego nie zrobisz, musisz liczyć się z tym, że nabywca udziałów zrobi to za Ciebie
Świadome zarządzanie meldunkiem to podstawa
Kwestia meldunku może być również drażliwa przy wynajmie nieruchomości, a nawet sposobem na to, jak zabezpieczyć się przed nieuczciwym wynajmującym. Wielu właścicieli mieszkań i domów — w obawie przed potencjalnymi konsekwencjami nie zgadza się bowiem na zameldowanie lokatora.
Przepisy mówią jednak jasno — właściciel nie ma takiego prawa, jeśli masz ważną umowę najmu. Możesz dokonać meldunku samodzielnie w Urzędzie gminy lub online a pomocą profilu zaufanego. Dodatkowo w umowie warto zawrzeć szczegółowe klauzule dotyczące obowiązku meldunkowego i wymeldowania się po zakończeniu wynajmu.
W razie wątpliwości lub skomplikowanych sytuacji prawnych dobrze skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w prawie nieruchomości. To ważne, jeśli chcesz zapewnić sobie bezpieczeństwo prawne.
Zobacz też
Opinie o skupie nieruchomościBlog
Powiązane wpisy

Dowiedz się, ile kosztuje dopisanie współmałżonka do majątku. Wyjaśniamy najważniejsze kwestie
Decyzja o włączeniu współmałżonka do majątku – czy to nabytego przed zawarciem związku małżeńskiego, czy też już w trakcie trwania małżeństwa, ale zapisanego na jedną ...
Czytaj teraz
Kto pokrywa koszty notariusza przy sprzedaży nieruchomości?
Podpisanie umowy kupna-sprzedaży nieruchomości wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności. Ponieważ przeniesienie własności nieruchomości musi odbywać się w formie aktu notarialnego, nieodzowna jest obecność ...
Czytaj teraz
iBuying – rewolucja na rynku nieruchomości. Kompleksowy przewodnik
iBuying, czyli skrót od „instant buying”, to nowoczesna usługa na rynku nieruchomości, która umożliwia szybką sprzedaż domu lub mieszkania bez potrzeby angażowania tradycyjnego agenta nieruchomości. ...
Czytaj teraz
Podatek od spadku mieszkania po cioci: co musisz wiedzieć o formalnościach i opłatach?
Nabycie spadku wiąże się z koniecznością zmierzenia się z szeregiem formalności prawnych i podatkowych. Sytuacja staje się bardziej skomplikowana, kiedy osobą zmarłą jest dalsza rodzina, ...
Czytaj teraz